HET VAK EN DE LEERLINGEN

In het verlengde van diverse stadiatheorieën (Piaget) typeren we tenslotte de ontwikkeling van het verbeeldend vermogen in drie leeftijdsfasen.

Kinderen van 4 tot 6 jaar

  • Verbeelden de werkelijkheid vanuit hun directe belevingssfeer
  • Experimenteren met verschillende materialen/ technieken en beeldaspecten
  • Toeval speelt een grote rol in het intuïtieve proces
  • Door aanwijzen, benoemen en naar elkaar luisteren, leren ze beschouwen en maken daarbij gebruik van prentenboeken, foto’s en kunstwerken die associaties oproepen
  • Ze vertellen over hun werk.

Kinderen van 6 tot 9 jaar

  • Kiezen onderwerpen vanuit een bredere context (eigen beeldcultuur) en krijgen aandacht voor betekenis en causale verbanden
  • Denken in wetmatigheden met hang naar realisme (het moet echt lijken), verbeelding van ruimtelijke illusie en ruimtelijk vormgeven
  • Materialen en werkwijze die de fijne motoriek stimuleren, meer planmatig werken, werken naar directe waarneming
  • Oog voor realiteitsgehalte, begrippenkader voor beschouwen, beelden uit verschillende culturen
  • Ontwikkelen een referentiekader voor reflectie.

Kinderen van 9 tot 12 jaar

  • Bredere context, betekenissen die daarbij passen, aandacht voor anderen, voor verschillen tussen mensen
  • Samenhang tussen beeldaspecten en de betekenis/zeggingskracht van het beeld
  • Uitbreiding van materiaaltoepassingen, complexere opdrachten, grip op de verschillende stappen, kiezen zelf materiaal en oplossingen
  • Ontwikkeling van perceptuele organisatie, aandacht voor de context van het beeld (visie, achter- grond van de maker), uitbreiding referentiekader en nuancering eigen standpunt, kunstuitingen van verschillende culturen
  • Beheersen van het beeldend proces met eigen probleemoplossingen, soms terugval naar geaccepteerde oplossingen
  • Minder toeval, meer inzet van eerder ontdekte aanpak, repertoire aan werkwijzen
  • Kritische houding tegenover eigen werk, stappen benoemen en vergelijken, ontwikkeling referentiekader met eigen en andermans criteria.
Vera Bergman en esthetische ontwikkeling, zie artikel
http://issuu.com/piekartz/docs/de_esthetische_ontwikkeling_vera_be?e=1207231/11621126Schermafbeelding 2015-02-27 om 18.29.01

Geef een reactie